joi, 29 octombrie 2009

seful bun vs. seful rau in timpuri de gripa




Sfarsitul lui noiembrie a venit cu un soi de gripa, cu care m`am pricopsit si eu..asta e partea urata a povestii asa ca nu am sa va povestesc despre asta, pt ca stim cu totii cum functioneaza "sistemul gripal"...

Printre experimente de-a lui Stanford si alte cele, am convenit in sfarsit sa ma ridic din pat dupa niste servetele( va imaginati si singuri pentru ce erau:P ). E firesc sa te impiedici intre timp de pc, asa ca mai verifici un mail, mai una alta. Sa ne oprim la verificatul mailurilor (5137 inbox si 22 spam...pff, destule oricum). Click din curiozitate intai si apoi din interes ce-i drept, pe newsletter-ul celor de la IQads. Mi-a atras atentia inca de la inceput treaba cu "De vorba cu seful: la o cafea glumim, la o bere deja ne suparam" , funny asa-i? :P Si ca sa nu ma lungesc inutil pe timp criza, va las pe voi sa va bucurati ochiul (chiar daca sunteti publicitari ori nu) :>



Regula numarul 1: Seful are intotdeauna dreptate. Regula numarul 2: Si in cazuri exceptionale se aplica tot regula numarul 1. Parca asa era vorba din popor, nu? Dar pentru ca ne-am plictisit de clisee, putem gasi in reclame tot felul de invataminte despre cum sa gestionam mai bine relatia cu seful. Pe scurt, publicitareste vorbind: fa-l pe sef sa rada si te-ai scos, dar nu-l lasa sa-ti acapareze viata personala, profita de ocazie cand nu e atent si fugi unde vezi cu ochii si nu in ultimul rand, vorbeste cu el cand are chef. V-ati prins deja, e vorba de doua reclame la bere si doua reclame la cafea. Skol a inceput o adevarata cruciada impotriva sefilor autoritari care pun stapanire pe timpul tau liber. Astfel ca, “dupa serviciu racoreste-te cu Skol” este indemnul care sustine ideea ca in spatele fiecarui angajat muncitor sta seful plin de pretentii. Skol targeteaza astfel oamenii obositi si ocupati care valorizeaza putinul timp petrecut cu prietenii si apreciaza un brand care le intelege nevoile. Executional au ales sa ilustreze “always on my back” cat se poate de concret, fara abstractizari. A iesit un spot amuzant, chiar daca pastreaza o nota de SF in el.


Pur si simplu se poarta exagerarile, e si cazul spotului Golden Brau. Ok, e plauzibil sa se isterizeze un sef asa, e mai putin plauzibil ca un angajat sa il imite si asta sa il binedispuna pe acesta. Dar, per total mesajul e tare: tipul care il face pe sef sa rada e cel care “face treaba sa mearga”. E cumva tot o revolta impotriva sistemului, a ierarhiei, a sefului de oriunde. Dar e mai subtila revolta. Problema e: oare se confunda mesajul Skol cu cel transmis de Golden Brau? As zice ca nu, desi la prima vedere ambele apeleaza la acest personaj controversat – seful enervant – , in cazul Skol berea cu prietenii e ocazia de a scapa de stresul de la birou, simbolizat de persoana sefului, in timp ce Golden Brau e berea pe care o savurezi tot dupa orele de program, dar e cumva o recompensa pentru “cel care face treaba sa mearga”. E ocazia cu care razi de faza zilei, in care tipul simpatic a reusit sa iasa basma curata din confruntarea cu seful. Si apropo de confruntarea cu seful, reclamele la cafea dau dovada de mai putin curaj in aceasta lupta. Poate ca e si plauzibil, unde lipseste alcoolul, te comporti mai responsabil. Asa ca Jacobs ne invita sa bem o cafea in afara biroului, dar atentie, in timpul programului! Angajatii din reclama cu pricina se tarasc de-a busilea prin birou pentru a nu fi observati de sef cand se furiseaza afara. Nu aveau de ales, pentru ca “Jacobs 3 in 1 este invitatia pe care nu o poti refuza”. A, si inca ceva, sa observam ca Jacobs 3 in 1 ramane sa targeteze oamenii ocupati, cu job-uri solicitante, in timp ce Jacobs Dynamix ataca agresiv segmentul tinerilor. E interesanta segmentarea asta in cadrul unui segment de piata deja nisat. Dar probabil ca era nevoie, daca tot s-a intetit competitia odata cu aparitia Doncafe Mixes. Sa nu uitam insa ca aroma cafelei nu e monopolizata de ambalarea acesteia la plic. Nescafe vine si el cu o propunere de cafea savurata la birou, in prezenta sefului. Doar ca subiectele de “barfa” enumerate astfel incat sa impace si capra si varza (meciul sau filmul de aseara, vacanta perfecta, colega cea noua etc.) sunt si pe placul sefului. Si iata ca angajatii din spotul Nescafe sunt infinit mai norocosi decat cei din spotul Jacobs, pentru ca “si sefului ii plac pauzele lungi”. Si daca ma intrebati pe mine, argumentul decisiv pentru care se intampla asa, trebuie sa fie cu siguranta legat de faptul ca seful din spotul Nescafe e de fapt sefa.

Stim prea bine ca femeile aflate in pozitii de conducere sunt mai empatice, mai dispuse sa asculte, mai avizate in a rezolva conflictele aparute la locul de munca, cel putin asa afirma numeroase studii in domeniu. Ce-i drept, e foarte posibil sa fie si mai putin abile sa dirijeze echipa spre cote inalte de productivitate daca tot le place atat de mult sa stea la barfa. Dar cui ii pasa, mai bem o cafea, mai spunem o glumita. Timpul trece. Iar consumatorul ramane cu gandul la aroma unei cafele savurate in liniste, chiar si la birou. Ce-i drept, pentru altii ar putea fi mai tentata senzatia ca risca totul pentru o cafea Jacobs, pentru ca si gustul pentru pericol poate fi combinat cu cafeaua si poate iesi chiar bine.
Ramane sa alegem fiecare ce bautura ni se potriveste mai bine pentru a ne imbunatati performantele la locul de munca, sau cel putin perceptia sefului asupra acestora si apropo, aveti grija sa nu va prinda citind articolul asta.


Cam atat pe o zi de joi. Daca o sa mai postez in continuare, inseamna ca am scapat de gripa:))

Un comentariu: